Ontwerp logo De Houtwinkel Bladel

Comcorde+ werd door de Houtwinkel benaderd op een voorstel te maken voor het nieuwe logo voor de Houtwinkel. Na onze eerste kennismaking bleek dat het om een overkoepelend logo zou gaan voor de onderdelen ‘Hout Designers, Life & Garden en Hubo XL’ die allen gevestigd zijn in het karakteristieke pand op het industrieterrein in Bladel. De naam ‘De Houtwinkel’ is de oorspronkelijk naam van het familiebedrijf dat al sinds 1959 een voorliefde heeft voor houtbewerking. Deze naam (nog altijd een begrip in de Kempen) wordt nu nieuw leven ingeblazen om als ‘kapstok’ te dienen voor de bovengenoemde onderdelen. De opdracht was om een herkenbaar logo te ontwerpen waarbij het beeldmerk ook los te gebruiken moest zijn.

Vakmanschap is meesterschap

Voor Comcorde+ was al snel duidelijk dat we het robuuste aspect van het ambacht en de historie van het bedrijf naar voren wilde laten komen in het logo en de huisstijl. Ook het karakteristieke pand sprak hierbij tot de verbeelding. In de eerste schetsen werd dan ook het pand betrokken in het logo, dit ging echter ten koste van het gewenste herkenbare losse beeldmerk. Later is dan ook besloten om het pand als los element toe te voegen aan de huisstijl.

Anno 1959

In het uiteindelijke logo staat het beeldmerk centraal bovenin waarbij de ‘H’ van de Houtwinkel het meest in het oog springt. Het was de wens van de Houtwinkel om ook hun visie; ‘Het realiseren van woonwensen in huis en tuin, met advies en uitvoering’ kenbaar te maken in het beeldmerk. Dit hebben we gedaan door de ‘H’ in een ‘spreekballon’ (huis, advies) te positioneren, waardoor ook een deur ontstaat onder het driehoekje centraal in het logo (binnen en buiten). Deze driehoek is de punt van het potlood (schets tot realisatie). Voor het lettertype is gekozen voor een strakke letter met als ondersteuning een klassiek oogende letter om de historie en jarenlange ervaring te benadrukken.

> Klant: De Houtwinkel Bladel
> Opdracht: Ontwerp logo
> Website: www.dehoutwinkelbladel.nl